INLEIDING
Ben je bekend met Cluedo? Dixit? Mysterium voegt deze 2 tesamen in een mysterieus spel waarbij de geest hints moet geven aan de onderzoekers over wie de moordenaar is, waar de moord is gepleegd en met welk moordwapen. Aangezien de geest niet mag praten zal de geest de hints moeten geven aan de hand van, abstracte, plaatjes waaruit je de gedachte van de geest moet zien te lezen. Ingewikkeld? Nee totaal niet! Leuk? Absoluut! Laten we er verder induiken…
INHOUD BOX
In de basisdoos krijg je een klok (om de tijd per ronde bij te houden) een zandloper, 18 moordenaar kaarten, 18 locatie kaarten en 18 moordwapen kaarten. 1 epiloogbord, een puntentellerscorebord (mooi scrabblewoord!, Clairvoyancytrackboard) een Gamescreen voor de geest, 84 visioen kaarten, geestentokens en nog veel meer!
REVIEW
In de set-up van het spel kiest de geest willekeurig (of bewust) voor elke speler de moordenaar, locatie en moordwapen. Uiteraard mogen de spelers niet zien wat er gekozen is door de geest. Daarna legt de geest de kaarten op het speelveld + 2 (+2 als in 2 extra kaarten die niet bij een speler horen). Zodra iedereen er klaar voor zit deelt de geest elke speler een hint uit (een abstracte kaart) wat een clue is.
De spelers beginnen met het uitvogelen welke moordenaar bij hun hoort. Dit doen ze aan de hand van de hintkaart. Om de hintkaart te “lezen” dien je in de gedachte van de geest te kruipen. Heel belangrijk, de geest mag absoluut niet praten! (handig als je even een tijdje rust wilt van je schoonmoeder, laat haar de geest spelen) De hintkaarten zijn abstracte tekeningen en alles daar op kan verwijzen naar het spelerspoor. Een draadje, een rode kleur, een vorm, een voorwerp… alles! Hoe denkt de geest en wie weet het snelste de gedachte van de geest te doorgronden. Kiest een speler voor de kok, maar denk jij van nee, die speler heeft niet de kok dan kun je ervoor kiezen om de keuze te downvoten. Heb jij gelijk dan mag jouw druppel 1 plekje verder op het clairvoyancytrackboard (je moet gewoon van dat woord houden!)
Heeft een speler zijn of haar moordenaar gevonden dan kan deze speler door naar de volgende ronde, de locatie. Daarna is het moordwapen aan de beurt.
Zodra iedereen zijn moordenaar, locatie en moordwapen heeft gevonden begint het eindspel. De geest kiest 1 van de sporen welke de geest heeft vermoord. Daarna krijgen de spelers gezamenlijke hints. Het aantal druppels wat je gehaald hebt op het clairvoyancytrackboard (daar is die weer!) bepaalt na hoeveel hints jij jouw keuze MOET maken. Nadat alle spelers hun keuze hebben gemaakt is het tijd voor de geest om zijn of haar moordenaar bekend te maken. Heeft de meerderheid voor dit spoort gekozen dan hebben jullie gewonnen van het spel (ja klopt, het is een coöperatief spel! Samen kunnen wij het aan!)
Er zijn ook 2 uitbreidingen uitgebracht:
Hidden Signs en Secret and Lies. Beide voegen extra moordenaars, locaties en moordwapens toe. Secret and Lies voegt een nieuw spelonderdeel toe: Alibi’s. Je kunt de locaties uit het basisspel vervangen door de alibi’s. Voegt dit veel toe? Nee niet echt, meer een leuke gimmick. Wat wel interessant is is om de alibi’s toe te voegen als extra. Dus niet als vervanging van de locatie, maar er bij.
CONCLUSIE
Omdat het altijd leuk is om te zien hoe je iemand gedachtes (denkt) te kunnen lezen komt Mysterium hier eigenlijk vrijwel tijdens elke speldagsessie wel op tafel. Even een potje tussendoor. Succes gegarandeerd vooral als blijkt dat je de gedachtes van je geliefde toch eigenlijk niet zo goed kunt doorgronden als je wel denkt… bwhuahahahahahahah (haunty laughter!)